Kaip atpažinti, kad jūsų MacBook reikia skubaus remonto: 7 pagrindiniai ženklai, į kuriuos turi atkreipti dėmesį kiekvienas Kauno gyventojas

Kai MacBook pradeda kalbėti savo kalba

Sėdite kavinėje Laisvės alėjoje, atsidarote savo MacBook ir… kažkas ne taip. Gal ventiliatorius ūžia tarsi lėktuvas prieš pakilimą, gal ekranas mirksi keistai, o gal tiesiog pajutote, kad jūsų patikimas technologinis draugas elgiasi neįprastai. Daugelis Kauno gyventojų, ypač studentai ir laisvi samdiniai, kurių kasdienybė neatsiejama nuo šių elegantiškų aliuminio dėžučių, dažnai ignoruoja pirmuosius gedimo simptomus. O vėliau – staigmena: visiškas sugadinimas ir svarbių duomenų praradimas.

Technologijos, kad ir kokios pažangios, nėra amžinos. MacBook kompiuteriai, nors ir garsėja patvarumu bei kokybe, taip pat turi savo silpnąsias vietas. Problema ta, kad daugelis vartotojų nesuvokia, kada reikia imtis veiksmų. Viena vertus, niekas nenori bėgti į servisą dėl kiekvieno smulkaus keistumo. Kita vertus, atidėliojimas gali baigtis brangiai – tiek pinigine, tiek nervine prasme.

Pabandykime išsiaiškinti, kokie ženklai turėtų jus priversti susimąstyti apie skubų vizitą pas specialistus. Ne rytoj, ne kitą savaitę, o būtent dabar.

Baterijos drama: kai įkrovimas tampa kasdienine rutina

Prisimenu savo pažįstamą dizainerę iš Žaliakalnio – ji mėnesiais nešiojosi įkroviklį visur. Į susitikimus, į biblioteką, net į trumpus kavos pertraukėles. „Baterija tiesiog sensta,” – aiškino ji. Tik kai MacBook pradėjo gesinti viduryje projekto pristatymo, suprato, kad problema rimtesnė nei manė.

Baterijos problemos – vienas dažniausių MacBook negalavimų. Normaliai veikiantis kompiuteris turėtų išlaikyti įkrovą bent kelias valandas, priklausomai nuo modelio ir naudojimo intensyvumo. Jei pastebite, kad jūsų MacBook:

– Iškraunasi per valandą ar greičiau, nors anksčiau veikdavo pusę dienos
– Staiga gesinta rodydamas 30-40% įkrovos
– Labai įkaista naudojant, ypač apatinėje dalyje
– Rodo keistus įkrovimo procentus (pvz., šoka nuo 60% į 20%)
– Fiziškai išsipūtęs (korpusas nebesidaro lygiai arba klaviatūra iškilusi)

Paskutinis punktas ypač pavojingas. Išsipūtusi baterija gali ne tik sugadinti kitus kompiuterio komponentus, bet ir sukelti gaisrą. Taip, skamba dramatiška, bet tokie atvejai pasitaiko. Kaune jau buvo keletas situacijų, kai žmonės laiku nepastebėjo išsipūtusios baterijos ir patyrė rimtų problemų.

Baterijos keitimas nėra kosmetinė procedūra, kurią galima atidėlioti neribotai. Tai saugumo klausimas. Be to, senoji baterija veikia kaip granata su laikmačiu – niekada nežinai, kada ji galutinai atsisakys tarnauti.

Ekrano keistenybės: kai vaizdas tampa abstrakčiu menu

Ekranas – tai jūsų langas į skaitmeninį pasaulį. Kai jis pradeda „šelmiškauti”, darbas tampa ne tik nepatogus, bet ir praktiškai neįmanomas. Studentai, kurie ruošia kursinio darbus, ar grafikos dizaineriai tikrai supranta, apie ką kalbu.

Štai keletas ženklų, kad su ekranu kažkas negerai:

Pirmiausia – spalvų pokyčiai. Jei ekranas staiga tampa gelsvesnis, mėlynesnis ar rožinesnis nei įprastai, tai gali reikšti problemų su pačiu ekranu arba vaizdo plokšte. Kartais tai išsprendžiama programinėmis priemonėmis, bet dažnai reikia fizinio remonto.

Antra – mirksėjimas. Ne tas malonus, vos pastebimas, o tikras, erzinantis, galvos skausmą sukeliantis mirksėjimas. Tai gali būti susiję su ekrano kabeliu, pačiu ekranu arba net pagrindinės plokštės problemomis.

Trečia – linijos ar dėmės. Horizontalios ar vertikalios linijos, tamsios ar šviesios dėmės, „mirę” pikseliai – visa tai rodo, kad ekranas žlunga. Viena smulki dėmelė gali atrodyti kaip smulkmena, bet ji dažnai yra tik pradžia.

Ketvirta – „ghosting” efektas. Kai matote ankstesnio vaizdo „šmėklas” ekrane, tai reiškia, kad ekranas nespėja atsinaujinti pakankamai greitai. Tai ypač pastebima žiūrint video ar žaidžiant.

Vienas mano klientas iš Šančių pusę metų dirbo su ekranu, kuriame buvo stora vertikali linija per vidurį. „Pripratau,” – sakė jis. Kol vieną dieną visas ekranas netapo juodas. Pasirodo, problema buvo kur kas rimtesnė, ir ankstyvas remontas būtų kainавęs perpus pigiau.

Garsų simfonija: kai tylus MacBook tampa orkestru

MacBook kompiuteriai garsėja savo tylumu. Tai viena iš priežasčių, kodėl jie tokie populiarūs bibliotekose ir tyliose darbo erdvėse. Todėl bet koks neįprastas garsas turėtų kelti nerimą.

Ventiliatoriaus ūžesys – pats dažniausias simptomas. Žinoma, ventiliatorius kartais turi suktis greičiau, ypač kai naudojate resursų reikalaujančias programas. Bet jei jūsų MacBook skamba kaip dulkių siurblys net naršant internete ar rašant tekstą, tai problema.

Dažniausiai tai reiškia, kad:
Ventiliatorius užsikimšęs dulkėmis (labai dažna problema Kaune, ypač jei gyvename prie judrios gatvės)
– Termopasta išdžiūvusi ir procesorius perkaista
– Kažkuris komponentas veikia netinkamai ir sukelia perkaitimą
– Programinė įranga veikia chaotiškai ir apkrauna sistemą

Kiti neramūs garsai – spragtelėjimai, cypimas, bruzgėjimas. Kietojo disko spragtelėjimas gali reikšti jo artėjančią mirtį (ypač aktualu seniems modeliams su HDD). Cypimas dažnai ateina iš garsiakalbių ar maitinimo sistemos. Bruzgėjimas gali reikšti, kad kažkas atsilaisvinęs viduje.

Neseniai sutikau merginą Kauno technologijos universitete – jos MacBook skleidė keistą, periodinį cypimą. Ji ignoravo tai mėnesį, kol kompiuteris tiesiog nebepasileido. Pasirodo, maitinimo plokštėje buvo problema, kuri galėjo būti išspręsta greitai ir pigiai, jei būtų kreiptasi anksčiau.

Lėtumo epidemija: kai greitis tampa prisiominimu

„Mano MacBook tapo toks lėtas” – tai turbūt dažniausia frazė, kurią girdi servisų specialistai. Bet kaip atskirti normalų sulėtėjimą nuo to, kuris reikalauja skubaus dėmesio?

Pirmiausia, supraskime: programinė įranga nuolat atsinaujina ir reikalauja vis daugiau resursų. Penkių metų senumo MacBook natūraliai bus lėtesnis nei naujas. Bet yra skirtumas tarp „šiek tiek lėtesnis” ir „nebeįmanoma dirbti”.

Jei jūsų MacBook:
– Kraunasi ilgiau nei 5 minutes
– Programos atsidaro po 30 sekundžių ar ilgiau
– Pelės žymeklis „stringa” ar juda šuoliais
– Sistema užšąla keletą kartų per dieną
– Spalvinė ratelė (tas garsus „spinning wheel of death”) tampa jūsų geriausiu draugu

Tai gali būti kietojo disko problema (ypač jei turite seną modelį su HDD), atminties trūkumas, arba net virusas ar kenkėjiška programinė įranga (taip, Mac kompiuteriuose tai taip pat pasitaiko, nors ir rečiau).

Vienas svarbus patarimas: prieš bėgant į servisą, pabandykite išvalyti sistemą. Ištrinkite nereikalingus failus, patikrinkite, ar neturite per daug programų, kurios paleidžiamos kartu su sistema, atnaujinkite operacinę sistemą. Kartais tai padeda. Bet jei po visų šių veiksmų problema išlieka – laikas profesionalų pagalbos.

Kaune yra nemažai žmonių, kurie dirba su MacBook, kuris kraunasi 10 minučių. „Tuo metu išgeriu kavą,” – juokauja jie. Bet tai ne juokinga – tai laiko švaistymas ir nervų ėdimas. Gyvenimas per trumpas tokiems kentėjimams.

Klaviatūros ir trackpad kaprizai

Klaviatūra ir trackpad – tai jūsų pagrindinės sąsajos su kompiuteriu. Kai jos pradeda „gyvent savo gyvenimą”, darbas tampa tikru iššūkiu.

Klaviatūros problemos MacBook kompiuteriuose, ypač 2016-2019 metų modeliuose su „butterfly” mechanizmu, tapo legenda. Apple net pripažino šią problemą ir siūlė nemokamą remontą. Bet net ir kituose modeliuose klaviatūros gali sukelti problemų.

Dažniausi simptomai:
– Klavišai neregistruoja paspaudimų (turite spausti kelis kartus)
– Klavišai registruoja dvigubai (vietoj „a” gauna „aa”)
– Klavišai „prilimpa” ar sunkiai paspaudžiami
– Atsiranda keisti simboliai, kurių nespaudėte
– Kai kurie klavišai visai neveikia

Dulkės, skysčiai, tiesiog nusidėvėjimas – priežasčių daug. Kartais pakanka išvalymo, bet dažnai reikia keisti visą klaviatūrą. O naujuose MacBook modeliuose tai reiškia beveik viso viršutinio korpuso keitimą, nes klaviatūra integruota.

Trackpad problemos gali būti dar įvairesnės. Jei trackpad:
– Neregistruoja paspaudimų
– Registruoja paspaudimus, kurių nedarėte
– Fiziškai „įlūžęs” ar iškilęs
– Neveikia gestai
– Žymeklis juda chaotiškai

Tai gali būti programinė problema, bet dažnai – fizinė. Ypač pavojinga, kai trackpad išsipučia – tai dažnai reiškia, kad po juo esanti baterija turi problemų.

Pažįstu programuotoją iš Aleksoto, kuris pusę metų dirbo su trackpad, kuris veikė tik pusę laiko. Jis naudojo pelę. „Kam taisyti, jei galiu apeiti?” – argumentavo. Kol sužinojo, kad problema buvo išsipūtusi baterija, kuri galėjo sprogti bet kuriuo metu. Kartais „apėjimo būdai” yra pavojingesni nei atrodo.

Perkaitimas: kai MacBook tampa keptuve

Karšta vasara Kaune, sėdite lauke su MacBook ant kelių ir… oi, karšta! Bet ar tai normalu?

MacBook kompiuteriai tikrai įkaista naudojant. Tai normalu. Aliuminio korpusas net specialiai sukurtas taip, kad skleidžia šilumą. Bet yra skirtumas tarp „šiltas” ir „degina rankas”.

Jei jūsų MacBook:
– Taip įkaista, kad negalite jo laikyti ant kelių
– Įkaista net atliekant paprastas užduotis (naršymas, tekstų rašymas)
– Tam tikros vietos (dažniausiai kairėje pusėje) būna ypač karštos
– Staiga išsijungia dėl perkaitimo
– Rodo pranešimus apie temperatūrą

Tai rimta problema. Perkaitimas ne tik nepatogus – jis trumpina visų komponentų gyvenimo trukmę. Procesorius, vaizdo plokštė, kietasis diskas – visi jie kenčia nuo per aukštos temperatūros.

Dažniausios perkaitimo priežastys:
– Užsikimšę ventiliacijos angos (dulkės, pūkai, ypač jei turite naminius gyvūnus)
– Išdžiūvusi termopasta
– Neveikiantis ventiliatorius
– Programinė problema, dėl kurios procesorius dirba visu pajėgumu be reikalo

Termopastos keitimas – tai procedūra, kurią reikėtų atlikti kas 2-3 metus, ypač jei intensyviai naudojate kompiuterį. Daugelis žmonių apie tai net nežino. O tai gali būti skirtumas tarp sklandaus veikimo ir nuolatinio perkaitimo.

Viena klientė iš Senamiesčio atsinešė MacBook, kuris buvo toks karštas, kad galėjai ant jo kiaušinius kepti. Paaiškėjo, kad ventiliatorius buvo visiškai užsikimšęs – atrodo, ji dažnai dirbo lauke parke, ir ventiliatorius prisirinko žolės, žiedadulkių ir kitų dalykų. Po išvalymo ir termopastos keitimo kompiuteris tapo beveik tylus ir vėsus.

Jungtys ir prievadai: kai ryšys nutrūksta

Šiuolaikiniuose MacBook modeliuose prievadų ne per daugiausiai – dažnai tik USB-C/Thunderbolt. Todėl kai jie pradeda „kaprizuoti”, tai tampa tikra problema.

Įprastos prievadų problemos:
– Įkroviklis neįsikišą tvirtai arba iškrenta
– Kompiuteris neįsikrauna per tam tikrą prievadą
– Išoriniai įrenginiai neaptinkami
– Prievadai fiziškai pažeisti (įlinkę, sulūžę)
– Duomenų perdavimas neveikia, nors įkrovimas veikia

USB-C prievadai yra patvarūs, bet ne nenugalimi. Jei dažnai naudojate įvairius adapterius, kabelius, ypač jei juos jungiate ir išjungiate skubėdami, prievadai gali susidėvėti.

Viena iš klastingiausių problemų – kai prievadas atrodo gerai, bet veikia tik iš dalies. Pavyzdžiui, įkrovimas veikia, bet duomenų perdavimas ne. Arba veikia su vienu kabeliu, bet ne su kitu. Tai gali būti ir kabelio problema, bet dažnai kaltas pats prievadas.

Dar viena dažna problema – Wi-Fi ir Bluetooth ryšio sutrikimai. Nors tai ne fiziniai prievadai, bet ryšio problemos gali būti lygiai taip pat erzinančios:
– Wi-Fi nuolat atsijungia
– Bluetooth įrenginiai neporuojasi arba veikia trūkinėdami
– Interneto greitis daug lėtesnis nei turėtų būti
– Kompiuteris visai nemato Wi-Fi tinklų

Tai gali būti programinė problema, bet gali būti ir aparatinė – pažeista belaidžio ryšio plokštė ar antena.

Studentas iš VDU pasakojo, kaip jis visą semestrą dirbo su MacBook, kuris turėjo vieną veikiantį prievadą iš keturių. Jis naudojo USB šakotuva ir „kaip nors išsisukdavo”. Kol vieną dieną ir tas vienintelis prievadas nustojo veikti. Pasirodo, problema buvo pagrindinėje plokštėje, ir kuo ilgiau jis atidėliojo remontą, tuo brangiau tai kainavo.

Kai reikia veikti: ką daryti pastebėjus problemas

Taigi, atpažinote vieną ar kelis iš šių ženklų savo MacBook. Kas toliau?

Pirmiausia – nespanikuokite, bet ir neignoruokite. Daugelis problemų, pastebėtos anksti, išsprendžiamos greitai ir pigiai. Tos pačios problemos, ignoruotos mėnesius, gali baigtis visiško kompiuterio sugadinimo ir duomenų praradimu.

Antra – padarykite atsarginę kopiją. Dabar. Rimtai, nustokite skaityti ir padarykite atsarginę kopiją. Time Machine, iCloud, išorinis kietasis diskas – bet kas. Jūsų duomenys yra vertingesni už patį kompiuterį.

Trečia – pabandykite paprastus sprendimus. Perkraukite kompiuterį. Atnaujinkite operacinę sistemą. Paleiskite Apple Diagnostics (perkraukite ir laikykite D klavišą). Patikrinkite, ar problema kartojasi Safe Mode režime. Kartais tai padeda identifikuoti problemą arba net ją išspręsti.

Ketvirta – jei problema išlieka, kreipkitės į specialistus. Kaune yra nemažai gerų servisų, kurie specializuojasi Apple produktuose. Taip, oficialus Apple servisas yra Vilniuje, bet Kaune taip pat galite rasti kvalifikuotų meistrų.

Rinkdamiesi servisą, atkreipkite dėmesį į:
– Atsiliepimus ir reputaciją
– Ar naudojamos originalios arba kokybės dalys
– Ar teikiama garantija remontui
– Ar galima gauti preliminarų įkainį
– Kaip greitai atliekamas remontas

Vengkite „draugo, kuris išmano kompiuterius”. Nebent tas draugas tikrai yra profesionalus technikas. MacBook kompiuteriai yra sudėtingi įrenginiai, ir netinkamas remontas gali padaryti daugiau žalos nei naudos.

Penkta – įvertinkite, ar remontas verta. Jei jūsų MacBook yra 7-8 metų senumo ir reikia keisti pagrindinę plokštę už 500 eurų, galbūt protingiau investuoti į naują ar naudotą naujesnį modelį. Bet jei kompiuteriui 2-3 metai ir reikia tik baterijos keitimo už 150 eurų – tai akivaizdi investicija.

Šešta – mokykitės iš patirties. Jei problema kilo dėl dulkių kaupimosi – planuokite reguliarų valymą. Jei dėl skysčio išsiliejimo – būkite atsargesni. Jei dėl perkrovimo – stebėkite, kokias programas naudojate.

Gyvenimas su MacBook neturi būti kasdienė kova. Šie kompiuteriai sukurti veikti sklandžiai ir patikimai. Jei taip nėra – tai ženklas, kad kažkas negerai. Ir tas kažkas dažniausiai gali būti ištaisyta, jei tik neatidėliojate ir imtės veiksmų laiku.

Kauno gyventojai, ypač tie, kurie dirba nuotoliniu būdu, studijuoja ar valdo verslą, puikiai žino, kaip svarbus patikimas kompiuteris. MacBook sugadinimas gali reikšti praleistas paskaitas, nevykdytus projektus, prarastus klientus. Todėl prevencija ir greita reakcija į problemas nėra prabanga – tai būtinybė.

Taigi, paklausykite savo MacBook. Jis jums kalba – per garsus, per ekraną, per veikimo greitį. Neignoruokite šių signalų. Geriau kelios valandos servise dabar nei savaitė be kompiuterio vėliau. Jūsų duomenys, jūsų darbas ir jūsų nervai jums dėkos.